Pariksha Adhyayan
(Subject - English)
Lesson - 11
Save Water Save Life
[पानी बचाओ जीवन बचाओ]
I. Choose the Correct Answer:
1. The meaning of conservation is:
(a) to waste
(b) to save
(c) to pollute
(d) to cut
2. A dam is:
(a) a river
(b) a big wall across a river
(c) a pond
(d) a well.
3. A slogan means:
(a) words or phrases giving message attractively and quickly
(b) sentences used in advertisements
(c) dialogues in a film or television serial
(d) a show gun.
4. .................... is used to generate electricity in Hydro-electric power stations.
(a) air
(b) solar energy
(c) soil
(d) water.
5. Write the past form of 'speak':
(a) speaks
(b) speaking
(c) spoke
(d) speak.
6. A ................ is the artificial/man-made unit to save the water.
(a) river
(b) sea
(c) dam
(d) rivulet.
Ans.
1. (b) to save,
2. (b) a big wall across a river,
3. (a) words or phrases giving message attractively and quickly,
4. (d) water,
5. (c) spoke,
6. (c) dam.
II. Fill in the Blanks:
1. A burning issue means ......................... .
2. We receive water for irrigation through .................... .
3. Past tense of 'think' is ..................... .
4. There is ..................... of water in Mayank's village.
5. The word conservation means ......................... .
6. ........................ cutting of trees results in scanty rainfall.
Ans.
Fill in the Blanks:
1. A burning issue means an important topic.
2. We receive water for irrigation through rainfall.
3. Past tense of 'think' is ....thought....
4. There is scarcity of water in Mayank's village.
5. The word conservation means to save something.
6. Ruthless cutting of trees results in scanty rainfall.
III. Very Short Answer Questions:
Answer the following questions in one or two words.
(दिए गए प्रश्नों के उत्तर एक या दो शब्दों में लिखें।)
Q. 1. Write one word for 'a big wall across the river'. ('नदी के ऊपर बनाई गई एक बड़ी दीवार' के लिए एक शब्द लिखो।)
Ans. Dam.
(बाँध।)
Q. 2. Change the following sentence into simple past tense.
Neha lives in Bhopal.
Ans. Neha lived in Bhopal.
Q. 3. Ruthless cutting of trees and destruction of forests have resulted in.
(पेड़ों को निर्दयतापूर्वक काटना और वर्गों के विनाश का कारण होता है।)
Ans. Scanty rainfall.
(कम वर्षा।)
Q. 4. What program was launched in the village?
(गाँव में कौन-सा कार्यक्रम शुरू किया गया ?)
Ans. Water Conservation Program.
(जल संरक्षण कार्यक्रम।)
Q. 5. Write any two sources of water.
(पानी के दो स्रोत लिखिए।)
Ans. Rainwater, river.
(बारिश का पानी, नदी।)
IV. Short Answer Questions:
Answer the following questions in 1-2 sentences.
(दिए गए प्रश्नों के उत्तर 1-2 वाक्यों में लिखें।)
Q. 1. Why are we facing the scarcity of water?
(हम पानी की कमी का सामना क्यों कर रहे हैं ?)
Ans. Deficiency in rainfall, massive deforestation, ever growing population, inefficient use of water in agriculture and dumping of rain water into oceans result in scarcity of water.
(वर्षा में कमी, वनों की अन्धाधुन्ध कटाई, सदा बढ़ती रहने वाली जनसंख्या, कृषि में पानी का गलत प्रयोग, वर्षा जल का समुद्र में बह जाना पानी की कमी के कारण है।)
Q. 2. Change the verbs from simple present to simple past.
Motivate
empty
dry
clean.
Ans. motivate motivated
empty emptied
dry dried
clean cleaned
Q. 3. Which important issue has been raised in this lesson ?
(इस पाठ में किस महत्वपूर्ण मुद्दे को उठाया गया है ?)
Ans. The important issue was conservation of rainwater in rivers, ponds, wells and in the fields to raise the ground water level of the earth.
(जल संरक्षण एक महत्वपूर्ण मुद्दा था जिसमें वर्षा का जल पृथ्वी के भू जल स्तर में वृद्धि करने के लिए नदियों, तालाबों कुओं व खेतों में एकत्रित कर बचाना चाहिए।)
Q. 4. Write any three ways through which we can save water.
(तीन तरीके लिखिए जिससे हम जल बचा सकते हैं।)
Ans. 1. Keeping the tap closed when not in use.
2. Reuse your bath water for plants.
3. Wash your bike with a bucket and rag.
(1. जब इस्तेमाल न हो रहा हो नल को बन्द रखें।
2. नहाने के बाद उस पानी को पौधों में फिर से इस्तेमाल करें।
3. अपने वाहन को बाल्टी व कपड़ा लेकर धोयें।)
Q. 5. From where do we get water for irrigation?
(सिंचाई के लिए पानी हमें कहाँ से प्राप्त होता है ?)
Ans. For irrigation, we get water from rainfall. The other sources of water are wells, tubewells, ponds and rivers where water gets accumulated.
(सिंचाई के लिए हमें बारिश से पानी प्राप्त होता है। पानी के अन्य स्रोत कुएँ, नलकूप, तालाब और नदियो हैं जहाँ पानी जमा होता है।)
V. Long Answer Questions:
Answer the following questions in 5-7 sentences.
(दिए गए प्रश्नों के उत्तर 5-7 वाक्यों में लिखें।)
Q. 1. Mention some steps that can be taken to conserve water on earth.
(पृथ्वी पर पानी के संरक्षण के लिए उठाये गये कुछ उपायों को बताइए।)
Ans. We can conserve water by rainwater harvesting and other traditional methods like digging ponds to recharge the ground water.
2. We should turn off the tap while brushing teeth.
3. We should reduce the domestic water wastage.
(1. हम पानी बचा सकते हैं वर्षा जल संग्रहण द्वारा तथा भूजल का स्तर बढ़ाने के लिये अन्य पारम्परिक तरीके अपनाकर, जैसे-तालाब खोदना।
2. हमें ब्रश करते समय नल बन्द रखना चाहिए।
3. हमें घर के कामों में पानी को बर्बाद होने से बचाना चाहिए।)
Q. 2. Write a short paragraph on 'Saving Water'.
('पानी की बचत' पर एक संक्षिप्त लेख लिखिए।)
Ans. Water is the most important and valuable natural resource on earth. There is no life without water. It is the responsibility of every citizen to save water. We should use only the required amount of water and avoid wastage. We should use water wisely. We should not let the tap run while not in use. Reusing of water is an important way to save water. Rainwater harvesting is very important to collect rainwater and conserve for future use.
(जल पृथ्वी पर एक महत्वपूर्ण और मूल्यवान प्राकृतिक संसाधन है। बिना जल के जीवन नहीं है। हर नागरिक की जिम्मेदारी है कि वह जल बचाएं। हमें जितनी जरूरत हो उतना ही जल इस्तेमाल करना चाहिए और जल को बर्बाद होने से बचाना चाहिए। हमें तरीके से जल का उपयोग करना चाहिए। जब जरूरत नहीं हो। तो हमें जल को बहने नहीं देना चाहिए। जल को दोबारा उपयोग जल को बचाने का एक महत्वपूर्ण तरीका है।। वर्षा जल संग्रहण बहुत महत्वपूर्ण है इससे हम भविष्य के लिए ज।ल बचा सकते हैं।)
Q. 3. Look at the picture and answer the question given below:
(i) What is the picture about?
Ans. This picture is about 'Save Environment'.
(ii) What are the different components of nature ?
Ans. 1. Biotic Components-Plants, animals
2. Abiotic Components-Water, soil, air.
(iii) Write the name of different types of pollution.
Ans. Air pollution, water pollution, noise pollution.
(iv) What are the three things we can do to save our environment?
Ans. 1. Conserve water, 2. Plant trees, 3. Recycle.
0 Comments