कक्षा 8वीं परीक्षा अध्ययन, अंग्रेजी, पाठ-4 ।। Class 8th, Pariksha Adhyayan, English, Lesson 4।। Trees : Our Saviours।। वृक्ष : हमारे रक्षक



 Pariksha Adhyayan 

(Subject - English)

Lesson - 4

Trees : Our Saviours

[वृक्ष : हमारे रक्षक]


I. Choose the Correct Answer:


1. The forest supplies:

(a) fodder

(b) fuel

(c) fruits

(d) all of the above.


2. The forests Irad been destroyed by the:

(a) contractors

(b) king

(c) villagers

(d) farmers.


3. The Chipko Movement' started in:

(a) Madhya Pradesh

(c) Uttarakhand

(b) Chhattisgarh

(d) Rajasthan.


4. The 'prefix' in the word 'unfriendly' is.............. .

(a) u

(b) us

(c) un

(d) ly.


5. One who cuts the wood is called:

(a) a carpenter

(b) a woodcutter

(c) a painter

(d) plumber.


6. The name of the village in this lesson is :

(a) Maheshwar

(b) Gopeshwar

(c) Indore

(d) Chandigarh


Ans. 

1. (d) all of the above, 

2. (a) contractors, 

3. (c) Uttarakhand, 

4. (c) un,

5. (b) woodcutter,

6. (b) Gopeshwar.


II. Fill in the Blanks:


1. Trees give us .................... to breathe.

2. Conservation means ........................... .

3. People started the movement called 'Chipko' which means ............................. .

4. The contractors had come to cut the .................... trees.

5. We should save our ........................ trees.


Ans.

II. Fill in the Blanks:


1. Trees give us oxygen to breathe.

2. Conservation means protection.

3. People started the movement called 'Chipko' which means Hug the trees.

4. The contractors had come to cut the ash trees.

5. We should save our precious trees.


III. Very Short Answer Questions:

Answer the following questions in one or two words. 

(दिए गए प्रश्नों के उत्तर एक या दो शब्दों में लिखें।)


Q. 1. What do trees give us ? Write one or two things. 

(वृक्ष हमें क्या देते हैं ? एक या दो वस्तु लिखिए।)

Ans. Wood for fuel, food to eat. 

(ईंधन के लिए लकड़ी, खाने को भोजन।)


Q. 2. Who played an important role in the life of the people of Uttarakhand?

(उत्तराखण्ड के लोगों के जीवन में किसने बहुत महत्वपूर्ण भूमिका अदा की ?) 

Ans. The forests of the Himalayan region.

(हिमालय क्षेत्र के जंगलों ने) ।


Q.3. Name the movement mentioned in the lesson to protect the trees. 

(वृक्षों को बचाने के लिए इस पाठ में वर्णित आन्दोलन का नाम बताइए।) 

Ans. Chipko movement

(चिपको आन्दोलन) ।


Q. 4. Make a compound word with the given words. 'axe' 'men'.

Ans. Axemen.


Q. 5. Why did the workers from a factory come to the village of Gopeshwar?

(फैक्ट्री के कर्मचारी गोपेश्वर गांव क्यों आए?)

Ans. To cut the ash trees.

(मोहिन वृक्षों को काटने।)


IV. Short Answer Questions:

Answer the following questions in 1-2 sentences.

(दिए गए प्रश्नों के उत्तर 1-2 वाक्यों में लिखें।) 


Q. 1. What did the villagers request the axemen? (ग्रामीणों ने वृक्ष काटने वालों से क्या प्रार्थना की ?)

Ans. The villagers requested the axemen to not to cut to the trees. They requested them to go back.

(ग्रामीणों ने वृक्ष काटने वालों से वृक्षों को न काटने की प्रार्थना की। उन्होंने प्रार्थना की कि वे वापस जाएं।


Q. 2. Name the organisation organised by the villagers to regenerate the degraded forests.

(ग्रामीणों द्वारा वृक्षों को बचाने के लिए बनाये जाने वाले संगठन का नाम लिखिए।)

Ans. 'Dasohli Gram Swarajya Mandal'. It regenerate the degraded forests.

('दसोहली ग्राम स्वराज्य मंडल' यह मृत वनों को पुनर्जीवित करता है।)


Q. 3. When the axe men refused to go back what did the villagers do to save the trees?

(जब वृक्ष काटने वालों ने जाने से मना कर दिया तब ग्रामीणों ने वृक्षों को बचाने के लिए क्या किया ?) 

Ans. The villagers rushed towards the trees shouting and hugged them. This way helped them to save the trees.

(ग्रामीण चिल्लाते हुए वृक्षों की तरफ भागे और उनसे लिपट गये। यह तरीका वृक्षों को बचाने में मददगार रहा।)


Q. 4. Write the message/slogans raised by the people in 'Chipko Movement'.

('चिपको आन्दोलन' में लोगों के लिखे सन्देशों/नारों को लिखो।)

Ans. 1. "Chop me-not the tree."

2. "Kill us first, before you cut a single tree"

(1. "मुझे काटो-वृक्ष को नहीं"।

2. "पहले हमें मारो, इससे पहले कि तुम एक भी वृक्ष काटो"।


Q. 5. What did the villagers do when the contractors chose another forest?

(जब ठेकेदारों ने दूसरा जंगल ढूँढ़ा तब ग्रामीणों ने क्या किया?)

Ans. When the contractors chose another forest, the villagers began to march in a procession to save the forests.

(जब ठेकेदारों ने दूसरा जंगल ढूँढ़ा, तब गाँववासी दूसरे जंगलों को बचाने के जुलूस में आगे बढ़ते गए।)


V. Long Answer Questions:

Answer the following questions in 5-7 sentences.

(दिए गए प्रश्नों के उत्तर 5-7 वाक्यों में लिखें।)


Q. 1. How did the people of Uttarakhand depend on forest those days? 

(उन दिनों उत्तराखण्ड के लोग जंगलों पर किस तरह से आश्रित थे ?)

Ans. The people of Uttarakhand depended on forest for:

(1) fodder for their cattle.

(2) wood for fuel.

(3) fruits and vegetables for food.

(4) herbs for medical treatment.

(उत्तराखण्ड के लोग जंगलों पर निम्न के लिए आश्रित थे :

(1) जानवरों के लिए चारा।

(2) ईंधन के लिए लकड़ी।

(3) भोजन के लिए फल व सब्जी।

(4) चिकित्सा के लिए जड़ी बूटियाँ।)


Q. 2. Write a short note on 'Chipko movement'.

('चिपको आन्दोलन' पर एक टिप्पणी लिखो।)

Ans. Chipko movement was started in 1973 in Chamoli district of Uttarakhand. It was a non-violent movement aimed at protection and conservation of trees and forests from being destroyed.

Chipko means 'embrace', as the villagers used to hug the trees and protect them from as the villagers used wood cutters from cutting them.

The chipko movement gained momentum under Sunderlal Bahuguna, who spent his whole life, educating the villagers to protest against the destruction of the forests.

(चिपको आन्दोलन 1973 में उत्तराखण्ड के चमोली जिले में शुरू हुआ। यह एक अहिंसावादी आन्दोलन था जिसका उद्देश्य वृक्षों व जंगलों को नष्ट होने से बचाना था। 

चिपको का अर्थ है 'गले लगाना' । गाँववासी वृक्षों को लकड़ी काटने वालों से बचाने के लिए उनसे चिपक कर खड़े हो जाते थे।

चिपको आन्दोलन ने सुन्दरलाल बहुगुणा के नेतृत्व में गति पकड़ी, उन्होंने अपना सारा जीवन ग्रामीणों को ये सिखाने में लगाया कि वृक्षों व जंगलों के विनाश पर विरोध करो।


Q. 3. Look at the picture and answer the questions given below:


(ⅰ) What is the man with the axe doing? 

Ans. The man is cutting the tree with the axe.


(ii) Is cutting trees good for environment?

Ans. No, cutting trees not good for environment.


(iii) Write two sentences on benefits of trees.

Ans. The benefits of trees are :

1. The trees give us oxygen to breath.

2. The trees give us fruits and vegetables to eat.


Post a Comment

0 Comments